lianoprins2019.reismee.nl

Op safari naar Murchison Falls

Afgelopen donderdag was het zover: we gaan op safari naar Murchison Falls. Om 8.00 uur worden de 3 jongens uit het huis (Joep, Joram en Kars) en ik opgehaald door Ken (hij is deze keer ook onze reisleider). We hebben een rit van 4 uur voor de boeg voor onze eerste stop, dus we nestelen ons op een lekker plekje in de bus. Ik ‘mag’ lekker voorin. Het duurt al zeker een half uur voor we Kampala achter ons hebben gelaten, maar dat verveelt geen moment met alles wat er om je heen te zien is. Dan rijden we verder over de snelweg. Ook de bodaboda’s, fietsers en voetgangers maken hier gebruik van. We passeren verschillende stadjes waar langs de weg volop bedrijvigheid is, overal kraampjes met groente, fruit en alles wat je maar kan bedenken. Hoe verder we komen hoe armoediger het wordt. De typische Afrikaanse ronde hutjes met uit klei opgetrokken muren en een rieten dak of kleine huisjes van op elkaar gestapelde zelfgebakken stenen muren en golfplaten. Vrouwen doen de was of vegen rondom het huisje alles schoon en laten het een paar meter verderop op een steeds groter wordende hoop liggen. Veel spelende of zwaaiende kinderen langs de kant van de weg. We passeren vrachtwagens die gevaarlijk hoog zijn volgeladen met spullen en daar bovenop zitten nog jongens. Ze zijn, aldus Ken, onderweg naar de markt om daar hun spullen te verkopen. De 4 uur vliegen voorbij en zo komen we aan bij onze eerste stop: Ziwo Rhino Sanctuary. Volgens de website is dit de enige plek waar je neushoorns in het wild kunt zien. Na een korte briefing met de do’s en don’ts gaan we met de gids lopend op zoek naar de neushoorns. We hebben geluk en vinden al gauw 2 lekker luierende neushoorns (broer en zus) in de schaduw onder een boom. We lopen verder en treffen een moeder rhino met een baby rhino. Deze kleine is geboren op 27 december 2018, dus nog geen maand oud. Heel bijzonder…. We lopen weer terug en bewonderen ook de mooie natuur waarin de neushoorns wonen. Dan is het tijd voor de lunch. Ken brengt ons naar een restaurantje even verderop, waar we een lekkere sandwich met een milkshake nuttigen. Na de lunch is het tijd voor het laatste ritje van deze dag, namelijk naar ons slaapverblijf. Na een kwartiertje over de snelweg slaat Ken een zandpad in waar we de komende 2½ uur het gevoel hebben alsof we in de cakewalk over de draaiende rollen naar beneden glijden. Toch kunnen we nog genieten van al het moois wat voorbij komt. Spelende baboons (bavianen) en impala’s steken geregeld voor ons de weg over. Joep en ik slapen in een soort van legertentje waar 2 eenpersoonsbedjes en een klein tafeltje in staan. Er is een gezellige overdekte ruimte waar het restaurant/bar zich bevindt. Het avondeten is simpel, maar lekker. We bestellen gelijk ons ontbijt, want de volgende morgen om 6.30 uur zullen we vertrekken voor de gamedrive. We kletsen gezellig de avond weg met een biertje en een wijntje. Na het tandenpoetsen bergen we onze toilettassen en alle eetbare spullen op in de daarvoor bestemde plastic boxen om te voorkomen dat knobbelzwijnen (pumba’s) of nijlpaarden ze gezellig bij ons in de tent komen nuttigen.

De volgende morgen gaat om 5.30 uur de wekker en lopen we over de met petroleumlampen verlichte paadjes om ons te wassen en klaar te maken voor de gamedrive. We halen onze ontbijtjes-to-go op, die keurig naast elkaar in bruine papieren zakken klaar staan. We schenken de koffie in de bekers en zijn helemaal klaar om de wilde dieren te gaan spotten. Ken staat ons al op te wachten bij de bus. We moeten eerst met een veerbootje de Nijl oversteken. Deze zou om 7.00 uur vertrekken, maar het Brabants kwartiertje is hier een Afrikaans halfuurtje. Het geeft ons wel de tijd om rustig ons ontbijtje te nuttigen zonder dat de koffie uit de bekers klotst op de hobbelige wegen. Ondertussen komt ook de zon op. Aan de overkant wordt een deel van het dak opengegooid, kruipen de jongens op het dak en heb ik alle ruimte om in de bus staand rond te draaien, zodat we de dieren goed kunnen spotten. Voor de volgende 4 uur rijden we door het Murchison Falls National Park op zoek naar de wilde dieren in hun natuurlijke habitat. We hebben geluk: olifanten, giraffes, impala’s, nijlpaarden, verschillende kleurige vogels en de hoofdprijs: de leeuwen. Oké…ze lagen enigszins verstopt te luieren in de schaduw van een boom, maar één kwam er achter vandaan om hun prooi van die morgen veilig te stellen (een jakhals probeerde er mee van door te gaan). De leefomgeving van de dieren was prachtig om door heen te rijden. We vonden het dan ook erg jammer om weer terug te rijden naar het veerbootje. Ken bracht ons terug naar de lodge waar we ruim de tijd hadden om te lunchen en met de 5 al in de klok met een wijntje en een biertje erbij. Tot 13.30 uur konden we heerlijk relaxen in de heerlijke loungebanken. Om 14.00 uur staat de tocht over de Nijl op het programma met tot slot de klim naar de top van de Murchison Falls. Tot onze grote verrassing stappen we niet in de grote rondvaartboot, maar hebben we een 6-persoons bootje met een eigen gids. Er gaan nog 2 Engelse touristen mee, die eruitzien alsof ze zo uit de Engelse koloniale tijd van de Tarzan films zijn gestapt. We varen 1 ½ uur (ca. 17 km.) over de Nijl en deze keer zien we 2 olifanten van heel dichtbij, heel veel nijlpaarden lekker zonnend in het water, een knobbelzwijn met kleine baby’s, giraffes en nog meer kleurige vogels die in de rotsen hun nest hebben uitgehakt. Halverwege kruipt er een krokodil uit het water en deze blijft voor de fotoshoot lekker op zijn gemak liggen. De gids manoeuvreert de boot tot op ongeveer een afstand van 5 meter. Wat een beest….hij is wel een meter of 5 lang! De waterval komt ondertussen steeds dichterbij en op het moment dat we doorkrijgen hoe gigantisch hoog hij is legt de gids de boot aan de kant en kunnen we te voet verder naar de top. Het is een steile klim met op een aantal punten een prachtig uitzicht op de met grote kracht naar beneden denderende waterval. Als we bijna aan de top zijn krijgen we een heerlijke verfrissende douche van de nevel. Even verderop staat Ken ons op te wachten om ons terug te brengen naar het kamp. Na een heerlijke douche en een lekkere maaltijd nemen we de dag nog eens door en verheugen ons er op om de volgende morgen lekker wat uit te slapen. Ken komt nog even langs om het schema van de volgende dag door te nemen. Dan blijkt dat we de volgende morgen om 6.00 uur (dus de wekker om 5.00 uur) al moeten vertrekken. Maar ja, we gaan dan ook wel naar de chimpansees. Om deze goed te kunnen spotten, moeten we ze gaan zoeken als het net licht is geworden. Ze gaan dan op zoek naar eten en hebben nog genoeg energie voordat ze de rest van de dag in hun nest hoog in de bomen gaan liggen slapen.

De volgende morgen om 6.00 uur staan onze ontbijtjes-to-go weer netjes klaar en rijden we eerst een uur om bij Budongo Forest te komen. Hier neemt een gids ons te voet mee het regenwoud in. We laten de gids zijn werk doen en kijken ondertussen bewonderend naar de giga hoge bomen (o.a. mahonie-, ijzer- en rubberbomen) en de daartussen hangende lianen en dicht beboste ondergrond. Hij wijst ons op sporen en geluiden om zo te ontdekken waar de chimpansees zijn. We vinden ze na ongeveer een half uurtje lopen over de paadjes en dwars door het oerwoud. Op een veilige afstand kijken we toe hoe twee volwassen chimpansees lui in een boom hangen te kluiven aan de botten van een impala die ze die morgen hebben gevangen. Een jongere chimpansees zit smachtend vanaf de grond toe te kijken en wacht tot de ouderen het bot naar beneden laten vallen, zodat hij het verder kan afkluiven. Even verderop hangt een chimpansee lui in zijn nest, wat hij voor onze ogen in ca. 30 seconden heeft gemaakt door wat takken bij elkaar te binden. Als we genoeg de tijd hebben gehad om van dit alles te genieten lopen we terug naar het beginpunt waar Ken staat te wachten om ons terug te brengen naar Kampala. Het was een prachtige reis…….

We waren de afgelopen week dus maar 3 dagen op het project. Het is steeds weer fijn om te zien dat de jongens ’s morgens weer naar het Drop-inn center komen. De jongens zijn gek op onze telefoons. Ze willen het liefst foto’s en filmpjes bekijken. Zo vroeg er een jongen om een foto van onze koning te laten zien. Bij het zien van de staatsiefoto van Willem-Alexander was zijn reactie: Eeeehhh… hij lijkt op Donald Trump!

Dit lijkt me een mooi moment om dit verhaal te stoppen…….